Hur stor är skolpengen?
Skolpengen kan variera enormt - allt från 75000 kronor per elev och år (eller lägre) upp till 130000 kronor per elev och år (eller högre). Det finns ingen samlad statistik över skolpeng. Variationerna kan bero på:
- lokala ekonomiska förutsättningar och behov
- val av resursfördelningsmodell
- beräkningsmetod (praktisk tillämpning av resursfördelningsmodell)
- redovisning av skolpengsberäkning (inkl. / exkl. moms eller struktur med mera)
Anslagsgivningen är ytterst kommunal
Även om styrdokumenten är nationella så är finansieringen (med undantag för vissa statsbidrag) kommunal. Kostnadsläget varierar naturligt över landet, men även som ett resultat av olika politiska ambitioner och specifika kommuners ekonomiska utrymme. Det kommunala utjämningssystemet syftar bland annat till att tillförsäkra elever likvärdig utbildning oavsett var i landet eleven är bosatt, men till syvende och sist så är ovan punkter faktorer som starkt bidrar till en ojämn finansiering (rätt eller fel).
En genuin ansats till översikt
För att ändå ge en viss inblick i hur finansieringen kan variera så följer här en sammanställning av skolpeng för budgetåret 2023 för skolform grundskola (från förskoleklass till åk 9).
Grundskolan är den skolform som bäst lämpar sig för jämförelse. Det beror på att verksamheten följer tim- och läroplan och lämnar begränsat utrymme för huvudmannen att organisera den pedagogiska verksamheten på ett alternativt sätt. Samtliga kommuner har egen grundskoleverksamhet.
(Gymnasieskolan hade lämpat sig betydligt sämre för jämförelse eftersom programutbudet kan variera mellan kommuner. En kommun med stort utbud av yrkesförberedande program uppvisar naturligt högre kostnader än en kommun med företrädelsevis högskoleförberedande program. Gymnasieverksamhet drivs dessutom ofta i samverkan mellan kommuner med delvis gemensam finansiering. Även förskolan hade lämpat sig sämre i och med att kommunerna i högre grad kan sätta sin egen ambitionsnivå för verksamheten – exempelvis om barnomsorg på obekväm arbetstid ska erbjudas eller ej.)
Metodproblem att vara medveten om
De metodproblem som nämns ovan är relevanta men har hanterats så gott som det går:
Den del av skolpengen som är socioekonomiskt viktad är borttagen om den redovisas separat. Det innebär att en kommun med större andel av skolpengen som viktas ser ut att satsa mindre på grundskolan än en kommun med lägre andel som viktas (allt annat lika). Vissa kommuner saknar helt viktning och då är skolpengen med i sin helhet. Vissa kommuner redovisar inte viktning och då är skolpengen inklusive genomsnittlig socioekonomisk komponent.
Skolpengen som redovisas nedan är inklusive schablonersättning för moms och administration.
Skolpeng varierar i regel mellan årskurserna/stadierna, även om det varierar var stadiegränserna går. Exempel:
- Köpings kommun tillämpar tre bidragsnivåer: förskoleklass, åk 1–5 och åk 6–9
- Kramfors kommun tillämpar tre andra bidragsnivåer: F–3, åk 4–6 och åk 7–9
Av det skälet så viktas skolpengen för samtliga årskurser F–9 utifrån kommunens rapporterade elevtal i oktober 2022. Skolpeng beräkas dock i regel utifrån framåtblickande elevprognoser (för 2023), varför faktisk vikt kan avvika något jämfört med översikten nedan.
Översikten nedan ger en god bild av vilken mångfald i ersättningsnivåer och -modeller som kommunsverige bjuder på.
OBS! Det går dock inte utan vidare att se listan som en topplista över kommuner som satsar mest och en bottenlista över de som satsar minst. Skillnaderna kan, förutom en större andel i socioekonomisk omfördelning, bero på naturliga strukturella skillnader som inte handlar om politisk ambition.
Dessutom, om elevunderlaget är vikande kan en kommun få ogynnsamma delningstal som ger större kostnad per elev utan att en faktisk politisk satsning ligger bakom. Tvärtom kan inflyttning eller växande barnkullar ge ökad beläggningsgrad och därför gynnsamma delningstal och lägre skolpeng.
På annat håll kan betydande nyinvesteringar i skollokaler ha medfört markant ökade lokalkostnader. Höga lokalkostnader kan indirekt ses som en politisk skolsatsning, men också som en strukturell faktor som inte påverkar hur kommunen resurssätter sin skolas kärnverksamhet (lärare, läromedel, elevhälsa m.m.). På andra ändan av spektrat finns kommuner med skolbyggnader som är av äldre årgång. För dessa har kommunen kostnader för löpande underhåll, men jämförelsevis låga lokalkostnader. Det kan ge en lägre lokalkostnadsdel och en relativt sett lägre skolpeng utan att kommunen behöver ha en lägre ambitionsnivå för verksamheten.
Nedan finns data för 233 av Sveriges 290 kommuner. Samtliga kommuner med minst 5 % av barnen/ungdomarna på friskola finns med. Detta med undantag för Överkalix som inte lämnat data. Ytterligare ett antal kommuner med lägre andel friskoleelever än 5 % finns med eftersom data finns tillgänglig.
Per oktober 2022 fanns det 21 kommuner som helt saknar grundskoleelever i friskola och som därför naturligt har undantagits i översikten. Enstaka kommun som under 2023 ändå fattat skolpengsbeslut p.g.a. skolbyte finns med.
Den viktade skolpengen (F–9) varierar från 77 877 kr i Nordanstigs kommun till 127 864 kr i Rättviks kommun. Det är en skillad på nästan exakt 50 000 kr per elev.
På årskursnivå varierar pengen från 31 662 (FSKK i Säters kommun) till 155 367 kr (åk 7–9 i Askersunds kommun).
Rikssnittet för kommunerna är 97 606 kr. Om hänsyn tas till kommunerna är olika stora är det viktade rikssnittet 95 821 kr.
Även om skolpengsjämförelser mellan specifika kommuner är ett trubbigt verktyg, så är översikten ändå en stark indikation på stor spridning och olika ambitionsnivå sett till riket som helhet.
Spridning, viktad skolpeng, antal kommuner i intervall om 5000 kr
Inför nationell statistik av skolpengen, dess storlek på totalen och i dess beståndsdelar. Statistik ska redovisas per kommun och skolform samt ålder/omsorgstid/årskurs/program/inriktning. Den socioekonomiska komponenten bör redovisas. Statistiken kommer uppskattas av såväl kommuner (som jämförelse), som fristående (som planeringsverktyg) och politiker (som insikt i systemets effekter). I statistik måste justering för jämförelsestörande poster göras.