Barnen på Pysslingen förskola Steningehöjden besöker Praktiska Märsta för att se hur arbetet fortskrider.
– Hela Praktiska gymnasiet i Märsta har varit involverade i projektet på olika sätt, och på förskolan har våra äldsta barn fått vara med och bestämma, säger Madelene Lovereus, kvalitetsledare på Pysslingen Förskolor i norrort.
Eleverna på Praktiska gymnasiet längtade efter att få göra något på riktigt och de tog kontakt med förskolan Steningehöjden. Sarah Knight, förstelärare på Praktiska, presenterade idén för lärare på skolan med förslag på hur eleverna kunde involveras.
– Våra yrkesprogram är viktiga för ett fungerande samhälle och genom det här projektet kunde vi också visa hur elevernas yrken samspelar med varandra. Projektet har gett alla våra elever en yrkesstolthet samtidigt som gemenskapen på skolan har stärkts, säger Sarah Knight, förstelärare på Praktiska Gymnasiet i Märsta.
Samarbetet inleddes som ett hållbarhetsarbete för att skapa en ny pedagogisk plats på förskolans gård. Elever från Praktiska gymnasiets barn-och fritidsprogram besökte förskolan och intervjuade barnen om vad en pedagogisk plats var för dem.
– Barnen har kommit med idéer om vad de vill ha på sin gård och skolans byggelever har omsatt deras önskningar i praktiken. Våra förskolebarn har sedan fått besöka Praktiska gymnasiet för att få se hur arbetet fortskred och komma med nya önskemål, säger Madelene Lovereus på Pysslingen Förskolor.
Husen som yrkeseleverna konstruerar bildar en pedagogisk lek-by för barnen på förskolan.
Alla besök på förskolan respektive gymnasiet har varit av olika karaktär men med ett övergripande tema. Hållbarhet har varit ett ledord under hela projektet som resulterat i en ny pedagogisk miljö på förskolans gård. Gymnasieeleverna har bland annat byggt fina husfasader som placerats så att det ska se ut som ett minisamhälle. De olika husfasaderna representerar genom skyltar bland annat Praktiska gymnasiet, en korvkiosk och Pysslingen förskolor.
- Genom samarbetet har vi skapat nya fina relationer där vi dragit nytta av varandra på olika sätt. Det handlar även om hållbarhet kopplat till att skapa hållbara människor, där både elever från gymnasiet och barnen på förskolan får känna att deras idéer är viktiga och tas tillvara. Gymnasieeleverna har genom sin yrkesskicklighet också hjälpt oss att tänka smart och planera för en ekonomiskt hållbar lösning, säger Madelene Lovereus.
Den 17 maj klockan 15 invigdes förskolans gård på Steningehöjdsvägen 10 i Steningehöjden. Gymnasieelever och deras lärare kom till förskolan för att inviga gården och fira samarbetet tillsammans med förskolans barn, medarbetare och vårdnadshavare.
– Vi är otroligt stolta över detta samarbete och vi ser fram emot att fortsätta även nästa läsår. Det har varit så roligt att följa samspelet mellan våra elever och barnen på förskolan, säger Sarah Knight.
För mer information om samarbetet mellan förskolan och gymnasieskolan, kontakta Madelene Lovereus, kvalitetschef på Pysslingen Förskolor eller Clara Norlin, rektor Praktiska Märsta.
Skolan har följande yrkesinriktade gymnasieprogram: barn- och fritid, bygg- och anläggning, el och energi, försäljning och service samt VVS och fastighet.
Förskolan som har fyra avdelningar och ligger vid foten av Steningehöjden har inriktning mot hälsa, rörelse och natur.