Genom att odla på förskolan får barnen följa matens väg från ett litet frö till färdig gröda. Odlingarna ger många möjligheter till samtal och upplevelser som ger kunskap om naturens kretslopp, återbruk och hållbarhetsfrågor.
-Vi tycker att det är viktig att odla på förskolan för att barnen ska förstå matens väg från jord till bord, säger Wongduean Boulogner kock på förskolan Pysslingen Trolleborgen i Vällingby utanför Stockholm. Att veta hur en specifik grönsak växer, ser ut, smakar och luktar. Så att barnen vet vad de äter.
På Förskolan Trolleborgen har man inte bara kommit igång med att odla utan även tagit initiativ till att kompostera sitt köksavfall. Syftet är att omvandla det till näringsrik jord att odla i.
-Vi insåg att vi hade mycket matrester och ville hitta ett bättre sätt att ta hand om det på. Bokashi är en metod för att kompostera just matrester, säger Maja Uddenberg, förskollärare på Trolleborgen och en av initiativtagare till projektet.
-Just den här metoden passar bra i förskolemiljö eftersom det är enkelt, går snabbare än traditionell kompostering och är lätt att engagera barnen i, säger hon.
Metoden går ut på att matavfallet packas i en hink med lock och tappkran, varvat med ett strö som är preparerat med särskilda mikroorganismer. Hinken står inomhus i rumstemperatur och jäser i två veckor, därefter blandar man den med näringsfattig jord i landet, i pallkragar eller i stora krukor. När det är varmt utomhus bryts komposten ner till färdig jord på cirka fyra veckor.
Ett bra sätt att komma igång med odlingen är att förodla inomhus och att välja grödor som tar liten plats och växer fort.
-Vi valde att så tomatfrön i små kartonger inomhus redan tidigt på våren. Det har fungerat jättebra! Barnen älskar att se sina små plantor växa och de är noga med att de ska få solljus och rikligt med vatten, säger Iris Hagbjörk, förskollärare på Trolleborgen.
Andra lämpliga grödor som man kan odla inomhus i fönstersmygen är till exempel smörgåskrasse, luktärtor och sockerärtor. Just smörgåskrasse kanske är ett av de vanligaste grödorna men det finns många fler som är lämpliga för inomhusodling, till exempel kål, broccoli, rödbeta och spenat.
- Att odla kryddor som till exempel timjan, oregano och gräslök är bra för att locka barnen att prova nya smaker och att känna igen smakerna i maten. Kryddor går ju att odla både inomhus och utomhus, säger Wongduean Boulogner.
- Alla har ju inte möjligheten att odla utomhus och en fördel med att odla inomhus är att man kan placera odlingarna på en plats där barnen enkelt kan följa sina fröer som gror och växer. Ofta blir de ett samtalsämne för både barn, pedagoger och vårdnadshavare. Det är också en möjlighet att visa omtanke för naturen och att bygga en relation till maten och kretsloppet i sig, säger Maja Uddenberg.