×
 

Medieblogg: Att medvetet eller omedvetet misstolka en rubrik 

I fredags (5/5) publicerades AcadeMedias kvartalsrapport och precis som vanligt skrevs det en del artiklar om rapporten i de stora tidningarna. Att det finns ett intresse för hur ekonomin ser ut i landets största utbildningsföretag, som dessutom är börsnoterat, är självklart.  

Den här gången var det dock en tidningsrubrik som stack ut och som har lett till en del reaktioner. 

”Ökad vinst för AcadeMedia – 3 procent högre lönsamhet per barn”, hade Dagens Industri som rubrik till sin artikel, där även VD Marcus Strömberg intervjuas. Vi var många som höjde på ögonbrynen när vi såg rubriken för så har vi aldrig räknat tidigare och jag har heller aldrig hört om andra bolag som redovisar sitt ekonomiska överskott nedbrutet på det sättet. 

Ganska snabbt efter att DI publicerat artikeln tog debatten fart. Många tolkade rubriken, medvetet eller omedvetet, som att orden kom från AcadeMedias VD. En del profilerade skoldebattörer var också snabba med att sprida artikeln i sociala medier och särskilt lyfta fram formuleringen i rubriken.  

Det är visserligen länge sedan men en gång i tiden satte även jag en och annan (kvällstidnings-) rubrik – samt skrev en och annan nyhetsartikel. Och lyfter på hatten för rubriksättaren på DI, hen visste exakt vilka ord som skulle generera många klick och starka reaktioner. 

Så blir det också. Ett stort antal människor upprörs över något som de tror att en VD för landets största utbildningsföretag har sagt.  

Ni kan alla sluta uppröras. Han har inte sagt så. Han har heller inte räknat så. Det har ingen annan heller – utom en ovanligt kreativ rubriksättare på DI. Fråga DI, de vet att något dylikt citat inte finns.

Jag kan väl någonstans förstå att det kan bli så här. Man scrollar hastigt igenom nyhetsflödet, ser en bild på någon man känner igen och en rubrik som man reagerar på. Man läser snabbt, tolkar, upprörs, delar vidare. Så funkar nog många människor och om det är någon som har koll på det är det naturligtvis tidningsredaktionerna. Behöver det funka så? Har vi råd med det i tider där desinformation är ett reellt hot? 

Jag skulle önska att fler tog sig den där extra minuten (eller som i det här fallet sekunder, det är en väldigt kort artikel) och funderade på om den första spontana tolkningen verkligen är korrekt. Det är lätt att se att rubriken inte är utformad som ett citat och att det inte någonstans i själva artikeln finns något citat som ger rubriken täckning. Men det förutsätter naturligtvis att man faktiskt vill göra en korrekt tolkning. 

Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på AcadeMedia