×
 

Jobbannonsen som aldrig borde skrivits

De senaste dagarna har det varit en intensiv debatt om en jobbannons från AcadeMedia. Den innehöll formuleringar som har provocerat många både internt och externt. Paula Hammerskog, trygghetsdirektör på AcadeMedia, samt en av dem i koncernledningen som arbetat längst hos oss, ger här sin bild av vad som hänt, varför det hände, och varför det aldrig borde ha hänt. Här kommer hennes blogg.
Porträttbild av AcadeMedias kommunikationsdirektör, Paula Hammerskog

Många av er har säkert sett den jobbannons som publicerades för några dagar sedan. Den har, med rätta, fått mycket uppmärksamhet i sociala medier. När jag såg den klockan 19.57 i onsdags kväll när det kom som en skärmdump från en kollega, var min första tanke ”det här kan inte ha hänt, det måste vara ett missförstånd, ett skämt, något annat än på riktigt.”

Jag hade fel. Det var på riktigt och det är så långt från det AcadeMedia jag känner jag kan tänka mig. Jag vet att vi i vissa sammanhang använder begreppet kund. Jag vet att många reagerar mot det.

Så här har vi skrivit om detta i vår årsredovisning:

”Vi reagerar exempelvis ofta på begreppet ”kund” som inte är självklart för oss, men som används i de ”kund- och medarbetarundersökningar” vi gör och som redovisas både här i årsredovisningen och i vår årliga kvalitetsrapport. Ett annat exempel är det avsnitt i en årsredovisning som kallas ”marknadsöversikt”. Att tala om förskola, skola och vuxenutbildning som en marknad känns obekvämt för de flesta av oss som arbetar inom utbildning.”

För många andra verksamheter är kundbegreppet något positivt. Inom den offentliga sektorn är det många gånger precis tvärtom. Just därför använder vi det bara i undantagsfall.

Det finns, är jag rätt övertygad om, inte en enda rektor, en enda lärare, en enda annan medarbetare än vi som jobbar på staber och ibland behöver ett samlingsbegrepp, som skulle komma på idén att säga ”kund”.

Och så kommer den här annonsen. Jag vet att en hel del tolkningar på sociala medier varit ”nu visar de sitt rätta ansikte”. Jag skulle vilja säga tvärtom. Det här visar på motsatsen. Reaktionen internt har varit kraftig, och jag är för en gångs skull tacksam över att möta förbannade kollegor. Samtidigt finns det en annan sida av detta mynt. Den stavas ”specialister”. Vi har alla ett språkbruk i våra olika yrken, när jag jobbade som reporter/redigerare snackade jag om Nisse i Bagarmossen och utgångar varje dag. Nu jobbar jag med säkerhet, då använder jag ord som PDV, bus, och Urban Larsson. Marknadsmänniskor har också sitt språk. Det har här frontalkrockat med skolans.

En viktig fråga här är dock hur vi ska förhålla oss till marknadsföring. Begreppet är känsligt, det är helt uppenbart. Samtidigt handlar det om att berätta för människor att vi finns, var vi finns, och vad vi kan bidra med. Det måste ju göras på ett sätt som når dem som kan tänkas vara intresserade av det vi gör. Den bästa marknadsföringen av alla är när våra elever, deras vårdnadshavare, eller våra vuxenstudenter talar väl om oss, det slår traditionell marknadsföring alla dagar i veckan. Vi, och andra, berättar också själva om oss, så att människor ska kunna göra informerade val och hitta den förskola, grundskola, gymnasieskola eller vuxenutbildning som är rätt för dem. Vår marknadsföring kan lika gärna signalera ”den här skolan ska jag inte gå på”, som ”här vill jag gå”.

Annonsen som fått många att ifrågasätta våra värderingar borde aldrig skrivits. Än mindre publicerats. Inte för att den retat upp många på sociala medier. Utan för att den går emot det AcadeMedia och våra medarbetare står för.

Här kommer annonsen som den hade kunnat se ut (och som de brukar se ut):

Digital marknads- och CRM-koordinator till AcadeMedia i Stockholm

Lockas du av att arbeta med ett av samhällets viktigaste uppdrag inom en stor utbildningskoncern? Vill du bidra till att föräldrar och elever är välinformerade när de gör sina val? Som digital CRM-koordinator på AcadeMedia blir det här din vardag när du stöttar våra för-, grund- och gymnasieskolor med deras kommunikation.

Vem är du?

Vi söker dig som uppskattar och inser vikten av att serva målgrupperna med relevant och korrekt information under deras beslutsprocess. För att du ska lyckas i den här tjänsten bör du ha erfarenheter av digital kommunikation och då företrädesvis CRM/MA-system och SEO. Dessutom bör du vara skicklig på att uttrycka dig både muntligt och skriftligt samt på att skapa en god struktur i ditt arbete.

Huvudsakliga ansvarsområden

Producera texter, mejl och budskap till våra olika kommunikationskanaler i syfte att informera målgrupperna om våra skolor och utbildningar.
Ge support och utveckla de metoder vi har för att erbjuda de olika målgrupperna service under deras beslutsprocess.
Producera, distribuera och förädla vår digitala kommunikation.
Presentera insikter och möjliga förbättringsområden.

Tjänsten är placerad på AcadeMedias huvudkontor i centrala Stockholm. Du kommer att tillhöra koncernens digitala team och rapportera till vår digitala projektledare för för- och grundskolorna.

Tjänsten är en tillsvidareanställning om 100% med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Vill du diskutera detta, eller ställa frågor om hur våra värderingar ser ut, får du gärna höra av dig. Du når mig lättast på paula.hammerskog@old.academedia.duvadev.se eller telefon 073 334 87 50.

Paula Hammerskog
Trygghetsdirektör och medlem i koncernledningen

Fotnot.

Nisse i Bagarmossen betyder ”läsare”.

Utgång är ett textstycke.

PDV är pågående dödligt våld, alltså terrorattacker

Bus är ordet för kriminella

Urban Larsson är ”tipsare”. Det skrivs egentligen uppgiftslämnare, förkortat UL, alltså Urban Larsson.