Just nu pågår en stor satsning på kompetensutveckling för alla Pysslingens medarbetare inom just hälsa. Satsningen görs tillsammans med experter från barnsjukhuset Martina och ett av de områden som inkluderas är barn och mat.
-Barn tillbringar en stor del av sin vakna tid på förskolan och förskolan är därför en viktig plats för att främja hälsosamma matvanor, säger Maja Pavek, dietist vid barnsjukhuset Martina.
Alla barn är unika och därmed ser även barns intresse av mat olika ut, en sanning de flesta föräldrar kan skriva under på då skillnaderna i matintresse mellan exempelvis syskon kan variera stort. Förskolans utmaning ligger i att möta barnens olikheter, även när det kommer till mat.
Enligt Maja Pavek finns det några generella tips som är användbara för att skapa en positiv och inspirerande måltidssituation på förskolan.
I Pysslingens utbildningssatsning tas även mer specifika områden kopplat till mat upp. Ett sådant område är födoämnesallergier.
-Förekomsten av allergiska sjukdomar bland barn har ökat markant i hela den västerländska delen av världen de senaste 30 åren, säger Maja Pavek.
År 2005 hade ungefär 8 procent av barn mellan 8 och 12 år uppgett att de har en födoämnesöverkänslighet. Studier med födoämnesprovokationer har visat att cirka 3-5 procent av barn under 4 år är allergiska mot mjölk och cirka 2-3 procent mot ägg. De vanligaste födoämnesallergierna hos barn är mjölk, ägg och fisk.
-Vid födoämnesallergier behöver barnet utesluta det födoämne som det är allergisk mot, därför är renlighet extra viktigt för ett barn med födoämnesallergi, menar Maja Pavek.
Att äta från en ren tallrik, dricka ur ett rent glas och äta med rena bestick är av yttersta vikt. Råkar det bli fel eller om barnet av misstag kan ha råkat få i sig av födoämnet så är det viktigt att förskolans medarbetare känner till och är observanta på eventuella symtom. Genom att lyfta kompetensen inom området skapas goda förutsättningar för att både barn och vårdnadshavare känner trygghet.
Bra mat som hamnar i magen ger barnen energi att utvecklas, leka och lära. Måltiderna på förskolan har goda möjligheter att främja bra matvanor såväl som en sund inställning till mat, något som är avgörande för deras framtida hälsa som vuxna. Många barn i Sverige äter flera av dagens måltider i förskolan. En del barn äter till och med fler måltider i förskolan än i hemmet. Att ge alla barn samma möjlighet oavsett bakgrund eller hemförhållande skapar därför en viktig grund för jämlik hälsa.