×
 

Fem tips för odling på förskolan

Odling är ett bra sätt att arbeta med hållbarhet på förskolan då det inkluderar samtliga tre delar från förskolans läroplan kring hållbar utveckling - miljömässig, ekonomisk och social. Men vilka är de bästa tipsen för att komma igång med odling på förskolan?

1. Våga prova och börja i liten skala

Att ha för höga ambitioner är vanligt när man drar igång något nytt. Men här gäller det att våga prova och börja i liten skala. Börja med en gröda i taget och låt barnen göra egna krukor av äggkartonger eller mjölkpaket för att så i. Använd material som redan finns på förskolan för att få in tanken kring återbruk. 

2. Välj grödor som är lättodlade och växer hyfsat fort

Smörgåskrasse, luktärtor, solrosor, olika salladssorter är alla exempel på grödor som växer upp fort vilket är bra för att fånga barnens nyfikenhet. Mycket solljus och vatten tillsammans med en stor portion omtanke från barnen är allt som behövs. Välj gärna grödor som tilltalar flera sinnen - något att smaka på, lukta på, titta på och njuta av. 

3. Anpassa efter förutsättningarna

Har ni inte möjlighet att odla utomhus går det lika bra att odla inomhus. Välj det sätt som passar era förutsättningar. Tänk gärna lite extra på att odla sånt som växer olika snabbt eller så vid olika tidpunkter för att sedan kunna skörda vid olika tidpunkter. Odlar man utomhus i pallkragar är ett bra tips att ha två pallkragar på höjden så att odlingarna får vara lite mer i fred från nyfikna barnfötter.

4. Använd barnens nyfikenhet

Barn älskar att så. Att gräva i jorden, plantera, vattna och vänta på att det ska gro. Involvera barnen i hela processen och låt dem prova sig fram. Olika sätt ger oftast olika resultat vilket är ett lärande i sig. Att odla kräver också samarbete vilket är en del av den sociala hållbarheten.

5. Involvera fler i projektet

Odling kräver att fler hjälps åt så involvera gärna fler avdelningar och medarbetare i odlingsprojektet. Det behövs både för att lösa praktiska uppgifter och för att kunna inspirera varandra i projektet. För att få perspektivet “från jord till bord” är det bra att även involvera kock eller köksbiträde i projektet. Även vårdnadshavare brukar vilja vara delaktiga i odlingsprojekt på förskolan. I många fall ger det ringar på vattnet och inspirerar till att starta odling även i barnens hemmiljö.

Lycka till!

Du kanske också är intresserad av