– Jag började arbeta som läxhjälp mitt tredje år på gymnasiet och insåg att jag tyckte att det var jätteroligt att hjälpa andra. Jag fick strax därpå hem KTH:s utbildningskatalog och såg utbildningen till civilingenjör och lärare, och tänkte att det lät perfekt. Jag ville ha en bred utbildning och inte låsa fast mig vid att ”bara” bli lärare, säger Emma Perhult.
KTH har sedan flera år tillbaka ett samarbete med AcadeMedia Academy. Samarbetet innebär att studenterna får möjlighet att önska föreläsningar om läraryrket för att få en vidare inblick i hur det är att arbeta som lärare. På träffarna har både lärare och medarbetare från elevhälsan berättat om allt från hur det är att undervisa i teknik till hur man arbetar med extra anpassningar och särskilt stöd i skolan.
Den första tiden som lärare beskriver Emma som både stressig och rolig. Hon blev förvånad över att läraryrket handlar om så mycket mer än att undervisa.
– Vi är elevvårdare och administratörer och allt däremellan. Det finns alltid något att göra och under dagarna har man aldrig tråkigt. Min första tid var intensiv då jag arbetar på en liten nystartad skola där vi till en början var väldigt få lärare. Jag har fått många olika kurser som jag inte var så väl insatt i, vilket gör att det är mycket att planera. Samtidigt har det varit extremt roligt och jag lär mig mycket varje dag!
Emma är nöjd med att hon valde läraryrket, men tycker också det känns tryggt att ha ingenjörsyrket i bagaget och därmed flera möjligheter i framtiden.
– Det bästa med att vara lärare är när eleverna lyckas. Till exempel när en elev har misslyckats och sedan måste arbeta hårdare än andra för att lyckas. Att se de framsteg eleven gör trots att hen tyckte att det var omöjligt från början är fantastiskt.