×
 

AcadeMedia ökar engagemanget i Hypocampus

Satsningen på utbildningsteknologi och lärplattformar ökar och edtech har ett särskilt fokus i AcadeMedias strategi framåt. – Vi siktar mot att bli en av Nordens ledande aktörer inom edtech, säger Anders Haesert, ansvarig för AcadeMedia Edtech, som i dagarna ökat ägarandelen i den snabbväxande och AI-baserade utbildningstjänsten Hypocampus.
Hampus Ivert, Hypocampus och Anders Haesert, AcadeMedia EdTech

AcadeMedia har länge bidragit till utveckling av digital innovation. Redan 2018 gick vi in som delägare i edtech-företaget Hypocampus som står bakom en utbildningsplattform där AI optimerar lärandet på individnivå. Plattformen har idag 75 000 användare på universitetsutbildningar, gymnasie-, komvux- och yrkeshögskolor samt inom företagsutbildningar.

Efter att ha medverkat till Hypocampus goda utveckling de senaste tre åren ökar AcadeMedia nu sin ägarandel till 36 procent av Hypocampus AB.

– Vi har tillsammans vidareutvecklat Hypocampus ledande ställning på den svenska marknaden. De har tagit klivet ut internationellt och tiden är mogen att bredda Hypocampus marknadsnärvaro till fler länder. Vi ser att AcadeMedia är en bra partner till teamet i det här arbetet, säger Anders Haesert, chef för AcadeMedia Edtech.

Stark lansering i Frankrike - ett första steg

Initialt utvecklades Hypocampus för läkare och läkarstudenter och det är också mot denna målgrupp den första internationella satsningen riktats. Plattformen lanserades i Frankrike i augusti 2021. Under de senaste sex månaderna har 10 000 läkarstudenter från fransktalande länder valt att effektivisera sina studier med Hypocampus. Mottagandet bekräftar att evidensbaserade verktyg för optimerat lärande är efterfrågade, även internationellt.

Hampus Ivert är grundare och VD på Hypocampus. Han berättar:

– 2022 har börjat med en rivstart. Feedbacken från teamet på vår nya marknad är stark. Det medicinska materialet håller mycket hög klass och översättningsprocessen är enkel och snabb. Erfarenheterna från Frankrike hjälper oss att nå ut till fler, både effektivare och med högre kvalitet.

– Vi är på gång med att starta samma process på ytterligare geografiska marknader under året. Medicinsk kunskap är trots allt densamma i hela världen och Hypocampus kommer att finnas tillgängligt på många språk inom en snar framtid, säger Hampus Ivert.

Edtech för individanpassad undervisning

Undervisning och verktyg för inlärning behöver bli tillgängliga för fler. Det kan vi uppnå både genom att underlätta fjärr- och distansundervisning, men också med hjälp av AI och smarta funktioner. Edtechlösningar hjälper till att stärka en individanpassad undervisning och är ett starkt komplement till traditionell klassrumsundervisning.

–  På AcadeMedia vill vi vara med och leda framtidens utbildningsformer, säger Anders Haesert.

Christer Hammar, chef för AcadeMedias vuxenutbildning ser att internationalisering är helt rätt väg att gå och ser på positivt på det fortsätta samarbetet med Hypocampus:

–   Jag är imponerad av deras utveckling så här långt och tror extremt mycket på tekniken och företaget framåt. Vi har ett fint samarbete sedan ett antal år och ser mycket fram emot framtiden ihop.

Om Hypocampus

Hypocampus har idag 75 000 användare av plattformen, varav 35 000 använder läkardelen, 35 000 är gymnasie- och komvuxelever samt 5000 användare som använder plattformen för egna företagsutbildningar. Försäljningen och användandet dubbleras varje år. 

Om AcadeMedia EdTech

Hypocampus har idag 75 000 användare av plattformen, varav 35 000 använder läkardelen, 35 000 är gymnasie- och AcadeMedia EdTech skapar digitala utbildningstjänster i syfte att utveckla morgondagens lärande och skola. Digitala lösningar inom pedagogik, projektledning och system utvecklas i egen regi och i samarbete med aktörer inom forskning och innovation. Målsättningen är att stärka elevernas förutsättningar att lyckas med sin utbildning. Inom AcadeMedia EdTech återfinns EdAider, Omniway, Linguista, EdShare, Hypocampus, Cortexio och studier.se.