Foto: Anja Magnusson/Svenska FN-förbundet
– Unga översköljs dagligen av negativa budskap kopplade till världsläget, som att det är krig och klimatkris. Vi vill synliggöra att det också finns stora och inflytelserika aktörer som arbetar för positiva förändringar och att det finns lösningar inom räckhåll, säger Annika Nilsson som undervisar i samhällskunskap och är ansvarig för skolans internationaliseringsarbete.
– Det är viktigt att unga känner att de kan vara med och påverka sin framtid och där har vi som skola ett stort ansvar, säger hon.
Montessori Mondial i Lund jobbar med demokratifrågor på flera olika sätt. Skolan samarbetar sedan flera år tillbaka med Svenska FN-förbundet, bland annat som referensskola för utvecklingen av ett nytt erbjudande för grundskolor kallat “Världskoll i skolan”.
Tidigare har det främst varit gymnasieskolor som kunnat ansöka om att bli FN-skolor, men från och med nästa läsår kan grundskolor ansöka om att bli "skolor med världskoll”.
– I praktiken innebär samarbetet att vi får tillgång till mycket utbildningsmaterial, råd och stöd via Svenska FN-förbundet. En konkret sak är att vi jobbar med FN-rollspel där eleverna får träna på att föra fram och lyssna på argument, förhandla om gemensamma lösningar och tala för sin sak i frågor som är aktuella i världspolitiken, berättar hon.
– Det handlar både om att ge eleverna rena kunskaper om vad FN är och hur det fungerar, samt om att ingjuta en känsla av hopp och framtidstro. Eleverna ska känna att de kan vara med och göra skillnad, säger Annika Nilsson.
För en montessoriskola är det centralt att knyta undervisningen till omvärlden utanför skolans väggar – globala frågor ges därför stort utrymme i klassrummet.
– Vår utgångspunkt är att eleverna ska förberedas för att bli världsmedborgare, att de ska kunna vara en del av montessoripedagogikens fredstanke och få de verktyg de behöver för att skapa fred. Att arrangera FN-rollspel med fokus på frågor som är viktiga globalt är ett sätt att konkretisera demokratiska processer utan att eleverna behöver blotta sina egna åsikter, säger Annika Nilsson.
Skolan är också engagerad i Erasmus+ vilket ger eleverna möjlighet att besöka andra länder för utbyten och studiebesök. I årskurs 9 har resorna alltid ett starkt demokratifokus.
– Det främsta syftet med att låta eleverna resa till andra länder är att stärka deras känsla av att vara europeiska medborgare. De är inte bara lundabor och inte bara svenskar, de är en del av något större. Att möta ungdomar från andra länder och att diskutera lokala och internationella demokratifrågor utifrån olika perspektiv är väldigt värdefullt, säger Annika Nilsson.
– FN-rollspel, skolval och utbytesresor är exempel på sådant som kan bidra till att stärka elevernas kunskaper om demokrati och deras känsla av delaktighet, säger hon.
Snart är det val till Europaparlamentet och för Montessori Mondial i Lund är det självklart att arrangera ett eget skolval, precis som 80 andra skolor inom AcadeMedia. Skolan brukar också upplåta sina lokaler till både EU- och riksdagsval.