Felleskjöpet har ett stort och växande utbildningsbehov i sin geografiskt spridda verksamhet. Samtidigt är kompetens i kombination med existerande produkterbjudanden en allt viktigare konkurrensfaktor för företaget som i dag omsätter ca SEK 8 miljarder. - Vi tog hem affären genom vår strategiska kompetens och förmåga att ta ett helhetsansvar inom webbaserat lärande. Projektet är ett led i AcadeMedias ambition att växa även på den norska marknaden, säger Sophie Danell på AcadeMedias dotterbolag Learning Consulting. Genom AcadeMedias eLearninglösning kan Felleskjöpet effektivisera dagens utbildningsverksamhet och erbjuda lärande för fler användare, oberoende av tid och plats. Målet är att samtliga ca 1700 anställda på sikt ska utbildas via eLearningportalen. I AcadeMedias uppdrag ingår att skapa två olika eLearningkurser; en introduktionsutbildning för nyanställda och en produktutbildning. Dessutom ska AcadeMedia utveckla en kompetensutvecklingsportal med verktyg och system som gör det möjligt för Felleskjöpet att själva skapa eLearningkurser i framtiden. AcadeMedia kommer även att tillhandahålla konsulttjänster, bland annat inom lansering. Hela lösningen lanseras under sommaren 2005.