Jocke Alftberg tillsammans med eleven Markus Nilsson.
–Jag ändrade mig när jag fick träffa eleverna. Jag kände direkt att ”här kan jag göra skillnad” och jag har aldrig ångrat mig, säger han.
Jocke Alftberg är utbildad industrielektriker och har lång erfarenhet av arbete som först installationselektriker och senare olika projektledarroller på stora företag. Med 17 år som elektriker i bagaget sitter han på mycket kunskap som är värdefull för eleverna på elprogrammet på yrkesgymnasiet Praktiska i Märsta.
–Jag vill dela med mig av min kunskap och jag tycker om kombinationen av teori och praktik. När jag började 2016 fick jag förmånen att bygga upp en helt egen och ändamålsenlig verkstad. Då hade vi 12 elever på elprogrammet, idag har vi 38, berättar han.
Flera rapporter visar att det kommer vara stor brist på yrkesutbildade i framtiden. Yrkesutbildningarna på gymnasiet spelar en avgörande roll för att råda bot på många branschers rekryteringsproblem. Sverige skulle må bra av att fler väljer en yrkesinriktning, men fler yrkeselever innebär också ett ökat behov av yrkeskunniga lärare som kan undervisa.
Jocke Alftberg tror att många yrkesverksamma skulle uppskatta läraryrket av de gav det en chans.
–Många har en gammal bild av hur är skola är, så mitt tips är att besöka ett yrkesgymnasium. Det var när jag besökte Praktiska i Märsta som min inställning förändrades. Sen är det viktigt att man har ett starkt driv, man ska inte se steget in i skolans värld som en nedtrappning, tvärtom, säger han.
–Om man gillar utmaningar och att bidra till att få unga människor att utvecklas så är detta ett toppenyrke. Man får så mycket tillbaka från eleverna. Det bästa är när de fått en anställning, det är en fantastisk känsla. Dessutom bidrar man till att utveckla branschen, säger han.
AcadeMedia erbjuder alla sina nya yrkeslärare en bra start på den nya karriären via ett särskilt utbildningsprogram. Att börja jobba på en skola kan vara en stor omställning, utbildningen som sträcker sig över två år ger en god förståelse för skolans breda och komplexa uppdrag.
–Det var ett otroligt bra upplägg tycker jag. Jag lärde mig väldigt mycket och även om jag har varit idrottsledare i 25 år så utvecklade jag min pedagogik. Jag fick också en djupare förståelse för en skolas olika delar, allt ifrån lärlingsupplägg och elevhälsa till specialpedagogik, berättar Jocke Alftberg.
Han får ofta höra att hans elever kan mycket när de kommer ut på arbetsplatser. Han har också en teori om vad det beror på.
–Dels har jag hittat en utbildningsform som håller, dels är jag aldrig riktigt nöjd. Jag vill alltid göra mer och bättre imorgon och det drivet tror jag är viktigt. Sen har jag heller aldrig en tråkig dag på jobbet, säger han.
I dag läser knappt var tredje elev i Sverige en yrkesutbildning på gymnasiet. Jocke Alftberg tror att det delvis beror på fördomar.
–Många, framför allt föräldrar, blir förvånade när de får veta att våra utbildningar kan vara högskoleförberedande. Det tror jag att vi ska trycka mer på, att det finns möjlighet att läsa vidare efter gymnasiet om man vill, säger han.
Trots sina 60 år har Jocke Alftberg inga planer på att trappa ner.
–Absolut inte, jag ska jobba tills jag är 70 år. Minst!