Från vänster - eleverna Salma Hussein, Altina Ugzmaili, Jennifer Moreno Forss och Manar Derawi på Klara Teoretiska Gymnasium i Sundsvall representerar sitt land i FN-rollspel.
– Vi har ägnat oss åt FN-rollspel med fokus på det som antagligen är den största utmaningen som vi stått inför rörande vår framtid, vårt klimat, säger Pernilla Widegren, arrangör och skolchef för Klara Teoretiska Gymnasium.
Elever från tio gymnasier inom Klara deltog i verksamhetens första gemensamma FN-rollspel som gick av stapeln den 24-25 maj på ABF-huset i Stockholm. Eleverna, som går i årskurs två, var uppdelade i 35 grupper som vardera representerade ett FN-land.
Skolchef Pernilla Widegren inledde dagen med ett välkomsttal tillsammans med FN-förbundets ordförande Anneli Börjesson, Gustav Fridolin och Jakop Dalunde. Rollspelet kommer att bli ett årligt arrangemang där eleverna från Klara-skolorna får mötas för att debattera och diskutera demokratifrågor.
– Unga behöver rustas för att kunna utveckla vår demokrati och vara trygga i hur man värnar den för framtiden. Därför är det viktigt att våra elever får öva demokrati i praktiken, genom demokratiska arbetsformer och för ett demokratiskt samhälle, sa Pernilla Widegren.
Enligt FN-förbundet bidrar deras rollspel till att många elever får ett starkt engagemang och en tro på att de kan vara med och påverka för en bättre värld. Eleverna får som delegater träna på att kommunicera på ett nytt sätt, de övar källkritik och de får prova att se på frågor ur andras perspektiv. På ett interaktivt sätt får eleverna färdigheter och kunskaper genom förhandlingar och retorik inför publik.
Tobias Björk som är förstelärare i FN-rollspel, samhällskunskap, historia och internationella relationer på Klara Postgatan i Göteborg var med som spelledare i Stockholm.
– FN-rollspel är verkligen "learning by doing" som ger eleverna både kunskaper och upplevelser som blir ett minne för livet. Eleverna får på ett konkret sätt lära sig om diplomati och de får även öva på att skriva resolutioner, säger Tobias Björk.
Eleverna som bland annat kom från Klaras gymnasieskolor i Göteborg, Linköping, Malmö, Stockholm och Sundsvall tillbringade två dagar tillsammans.
– Det känns jättekul att få vara här under dessa två dagar, framförallt att få träffa elever från andra KLARA-skolor och att få ta del av andra länders perspektiv kring den stora klimatfrågan, säger Manar Derawi, elev på Klara i Sundsvall.
För mer information, kontakta gärna skolchef Pernilla Widegren.
Den första Klara-skolan startade 2001. Idag finns det tolv Klara Teoretiska Gymnasium på sju orter i Sverige - Göteborg, Karlstad, Linköping, Malmö, Stockholm, Sundsvall och Västerås. Samtliga skolor har fokus på universitetsförberedande studier och socialt engagemang.