Efter att ha läst debattartikeln “Förskolan behöver en digitaliseringsstrategi" och beundrat raden av det gedigna gäng forskare blir jag både hoppfull och stolt över vad svensk förskola bedriver. Samtidigt blir jag beklämd när jag följer den politiska debatten angående digitalisering i förskolan. Det går inte att blunda för den okunskap som just nu visar sig.
"Hur kan något så grundläggande som digital kompetens bli så nedvärderat?"
Jag känner starkt att vi som verkar inom förskolan måste beskriva det vi har erfarenhet av för att motverka den felaktiga bild som sprids. Hur kan något så grundläggande som digital kompetens bli så nedvärderat och hur kan den förminskas till att bara handla om skärmtid?
Pysslingen Förskolor har sedan tre år tillbaka haft en digital strategi för samtliga av våra förskolor. Den kom till för att stödja, stärka och belysa de delar som digitalisering i förskolan står för. För våra förskolor handlar det om att låta barn, tillsammans med medvetna pedagoger, skapa, kodspråka, utveckla källkritik, kommunicera samt utforska med hjälp av den digitala tekniken. Det är det som händer på förskolorna varje dag och det finns en stor medvetenhet och kunskap hos pedagogerna.
"Det kan inte vara någon slump att 25 forskare skriver under det här"
Jag tror att vi måste bli bättre på att beskriva förskolans högre syfte, utöver barnens individuella utveckling. Det vill säga vad förskolans verksamhet faktiskt bidrar till i samhället och världen.
Det kan inte vara någon slump att 25 forskare skriver under det här. Det går inte att ignorera samtiden och det går inte att ignorera vad forskningen visar. Låt oss stå upp för digitaliseringens betydelse för de yngsta barnen. Det är de som är vår framtid!
Segmentsområdeschef Pysslingen Förskolor
Vill du läsa mer debattartiklar från AcadeMedia? Klicka här!