De nya Copywriter- och Art Director-utbildningarna i Malmö är framtagna med hjälp av ett utvecklingsråd med representanter från nio ledande reklambyråer i Malmö. Lärarna på skolan är dessutom yrkesverksamma inom branschen. Utbildningarna blir därför helt anpassade efter byråernas behov och de utbildade eleverna blir mycket eftertraktade. Det blir en plantskola för dem som vill börja arbeta som kreatör på en reklambyrå. â Det är ett problem idag att alla yngre talanger sticker till Stockholm. Att Malmö får en reklamutbildning är en förutsättning som gör att vi bättre kan konkurrera med Stockholms- och Göteborgsregionen. Vi måste helt enkelt få in fler yngre förmågor i branschen. Över 20 års erfarenhet från Göteborgs Reklambyråskola borgar för framgång även här, säger Kjell Cronert, reklamguru. â Genom det här steget driver vi branschens kompetensutveckling i Malmö- och Göteborgsregionen. Intäkterna för första året i Malmö kommer att vara 1,2 miljoner kr. Omsättningen kommer sedan att fördubblas under förutsättning att vi kommer igång med fler inriktningar på Malmö Reklambyråskola, t ex en projektledarutbildning, säger Roland Ljungberg, tillförordnad vd på AcadeMedia. Malmö Reklambyråskolas Copywriter- och Art Director-utbildningar startar i september 2005 och pågår två kvällar i veckan i tre terminer. Utvecklingsrådet för utbildningarna består av representanter från nio Malmö-baserade reklambyråer samt tre representanter från AcadeMedia. Representerade reklambyråer är: Grey Malmö, Konovalenko, McCann, Arbmans, Bysted, ID Kommunikation, Imperiet, Navigator och Ahlqvist & Co.