AcadeMedia och Tele2 i gemensam satsning på Internet-TV Satsningen, som är en del i Acade-Medias strategi att bli ledande inom e-learning i Europa, inleds med premiären av en av de hittills mest kraftfulla nätverkslösningarna för distribution av video och ljud för Internetbaserad utbildning (e-learning). - Vi har redan idag möjlighet att sända video och ljud dygnet runt via 40 egna utbildningskanaler till tusentals samtidiga tittare via Tele2 Internet, satellit och flera av de större bredbands-, kabelTV- och företagsnäten, säger Claes Magnusson, kunskapschef på AcadeMedia. Aldrig förr har så många kunnat nås på en och samma gång med ljud och video via Internet. Redan under våren planerar AcadeMedia att utöka kapaciteten till 320 kanaler, vilket är långt mer än vad alla de svenska traditionella TV-bolagen tillsammans förfogar över, inklusive de nya digitala mark- och satellitpaketen. AcadeMedias egenutvecklade teknik medför att tittarna ansluts mot närmaste server och att belastningar på systemet balanseras. Detta medför extremt mycket högre prestanda än vanliga system och är ett måste inför AcadeMedias lansering av sin paneuropeiska utbildningsportal inom ny media- och informationsteknik. - Det skandinaviska samarbetet kring e-learning med en partner som AcadeMedia är ett utmärkt exempel på nya möjligheter med Internet som blir aktuellt i och med att allt fler direktansluter sig både på företaget och hemma, säger Fredrik Berglund, marknadsdirektör för Tele2. - En av anledningarna att vi valde Tele2 är deras konsekventa satsning på kvalitet och skicklighet, exempelvis med den senaste utbyggnaden av Tele2s stamnät till att vara det snabbaste i världen, konstaterar Claes Magnusson, kunskapschef på AcadeMedia. AcadeMedias dotterbolag MacMeckarna har under de senaste åren utbildat 25.000 vuxna med egna avancerade utbildningar inom ny media- och informationsteknik. AcadeMedia förbereder sig sedan en tid tillbaka för att erbjuda en större marknad denna utbildningsverksamhet via Internet. AcadeMedias dotterbolag Gravity e-learning AB har producerat över 600 interaktiva utbildningar, bland annat för Apoteksbolaget, Electrolux, Ericsson, KPMG, Trelleborg, Volvo och andra ledande företag och arbetar också som konsulter inom knowledge management. AcadeMedia erbjuder nu avancerad e-learning med video och ljud i hög kapacitet via Internet direkt till företagskundernas nätverk. Samarbetet innebär bland annat ett utbyte av kunskap, knowhow och resurser mellan AcadeMedia AB och Netcom Systems AB med dotterbolag. Värdet på överenskommelsen uppges ej. - - - - - För mer information, kontakta: AcadeMedia AB, Claes Magnusson, 0704-40 40 00. eller NetCom Mediaservice telefon: 08-5626 4626 (dygnet runt). - - - - - AcadeMedia AB är ett internetbolag med inriktning på e-learning med dotterbolaget Gravity e-learning AB som producerar utbildningssystem från CD-ROM och Internetbaserade sådana till upplevelse-utbildningar som Aftonbladets Mediecenter samt dotterbolaget MacMeckarna som bedriver utbildning inom ny media- och informationsteknik genom bland annat landets största yrkeshögskola Masters of Media samt AcadeMedia är noterat på SBI-listan och har 180 anställda. NetCom AB, som bildades 1993, är ett ledande telekomföretag i Skandinavien. Företaget verkar inom områdena mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärkena Comviq och Tele2Mobil och i Estland genom intresse-bolaget Ritabell. Inom publik tele- och datakommunikation och Internet verkar koncernen under varumärket Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. Datametrix utgör NetComs enhet för systemintegration. Koncernen erbjuder även kabel-TV-tjänster under varumärket Kabelvision. NetCom äger 17,8 procent av Société Européene de Communication SA (SEC). NetCom är noterat på Stockholms Fondbörs samt på Nasdaq (NECS). ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00500/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00500/bit0002.pdf