'
– Det är intressant att lära känna en ny skola och upplägget att traineeperioden ska övergå i riktig anställning efter sommaren tycker jag är bra. Jag har fått ett väldigt bra välkomnande här, säger Lobaba Merhi.
Behörig lärare till hösten
Jonas Rying är rektor på Vittra Västra Hamnen och han ser bara fördelar med att ta emot en lärartrainee.
– Vi var tydliga med att vi ville ha in en trainee i de lägre årskurserna med inriktning svenska och det känns bra att Lobaba är här. I henne får vi en extra vuxen på skolan och om allt går som planerat har vi en behörig lärare till hösten. Det ser jag fram emot, säger han.
– En bra sak med traineeprogrammet är att studenten nästan är färdig med sin utbildning och har därmed med sig lite mer i bagaget än en student som gör sin VFU, säger Jonas Rying.
“Bidra med kunskap och erfarenhet”
Varje skola som tar emot en lärartrainee behöver utse en personlig mentor och på Vittra Västra Hamnen har försteläraren Mikael Ulveklint fått uppdraget.
– Jag tycker att upplägget med traineeprogram är superbra och min viktigaste uppgift är att bidra med den kunskap och erfarenhet jag har. Att vara lärare är ett stort pussel och arbetslivet består av så många små komponenter som är svåra att lära sig genom teori, säger Mikael Ulveklint.
– Jag har varit handledare åt en VFU-student tidigare och jag lärde mig själv väldigt mycket av det. Det är viktigt att vara lyhörd och ödmjuk inför uppdraget som mentor och jag hoppas naturligtvis att Lobaba ska känna att hon utvecklas här hos oss, samtidigt som jag själv kan få nya idéer kring min undervisning, säger han.
Lära sig mer om bedömning
Det finns ett par saker som skiljer lärartraineeprogrammet från vanlig verksamhetsförlagd undervisning (VFU). Till exempel att lärarstudenten får en deltidsanställning direkt och är garanterad ett introduktionsår, något som många nyutexaminerade lärare inte får. En annan fördel är att de som går programmet bjuds in till nätverksträffar där de kan diskutera olika frågeställningar tillsammans med andra lärarstudenter och verksamma lärare.
Lobaba Merhi har alltid drömt om att bli lärare och hon hoppas lära sig mycket på Vittra Västra Hamnen.
– Det jag framför allt hoppas få mer inblick i är arbetet med bedömning, som jag inte fått se så mycket under min tidigare VFU. Och såklart det vardagliga arbetet på skolan, säger hon.