Alicia Källgren och Sara Svedberg läser teknikprogrammet på NTI Gymnasiet Kronhus i Göteborg. Fotograf: Linda Elofson
Vi tror att det till stor del handlar om normer i samhället som behöver brytas. Om vi hade haft lika många tjejer som killar på teknikprogrammet hade framtidsutsikterna för många branscher sett mycket bättre ut.
Vi menar inte att det måste vara en helt jämn könsfördelning på teknikprogrammen, men alla som på olika sätt är med och formar och påverkar ungdomars val behöver fundera på vad som kan göras för att jämna ut skillnaderna.
Vi vet att det finns många fördomar om teknikprogrammet, att det är lite ”nördigt” och att man sitter med en dator hela dagarna. Så är det inte, teknikprogrammet är en bred utbildning som man har stor nytta av nästan oavsett vad man vill studera eller jobba med i framtiden. Teknik blir en allt större och viktigare del i alla branscher.
I grunden spelar det såklart ingen roll vilken könstillhörighet elever har, men att bara var sjätte teknikelev på gymnasiet är en tjej känns inte rimligt. Det behöver göras insatser för att öka teknikintresset hos tjejer och slå hål på fördomar som står i vägen för mer jämställda teknikutbildningar!
Alicia Källgren och Sara Svedberg, teknikelever på NTI Gymnasiet Kronhus i Göteborg