×
 

NTI Gymnasiet i Sundsvall utvecklar eget datorspel: Solarpunk 2070

I samarbete med spelbranschen och andra aktörer i regionen utvecklar elever på NTI Gymnasiet Sundsvall ett eget datorspel. Solarpunk 2070 utspelar sig i en framtid där klimatkrisen är avvärjd men där nya utmaningar väntar. Dataspelspionjären Patrik Bergdahl är en av lärarna på skolan som satsar på spelutveckling.
NTI Gymnasiet Sundsvall

Patrik Bergdahl, lärare på NTI Gymnasiet Sundsvall och Niklas Idh, praktikant och före detta elev på skolan, arbetar med datorspelet Solarpunk 2070.

Sedan två år kan elever på NTI Gymnasiet i Sundsvall studera spelutveckling. Just nu är utvecklingen av skolans eget datorspel Solarpunk 2070 i uppstartsfasen. Elever och lärare utvecklar ett spel som utspelar sig i en framtid där människan lyckats ställa om och klimathotet är avvärjt, men där AI styr och den mänskliga friheten är begränsad. 

–Många unga känner idag en hopplöshet inför en framtid med klimathot, krig i vår omvärld och oroliga tider. De flesta datorspel utspelas i en dystopisk värld. Vi vill med vårt spel visa att det går att göra skillnad och påverka omvärlden. Det hoppas vi kunna göra i spelet som vi utvecklar tillsammans, säger Jon Ellrose, rektor på NTI gymnasiet i Sundsvall. 

Solarpunk 2070 utspelar sig i Norrland 


Norrland är platsen där spelet utspelar sig, cirka 50 år framåt i tiden. I logistikparken i Sundsvall ställs en vaktmästare inför utmaningar i en värld där människor och industrin anpassat sig till en värld utan olja och där AI och robotar är en del av livet. 

Dataspelspionjären Patrik Bergdahl är lärare på NTI Gymnasiet och leder arbetet med spelet Solarpunk 2070. Han har erfarenhet från att ha utvecklat över 30 spel och även arbetat som artist manager för Battlefield 1942. Hans elever har precis blivit klara med ett utkast till spelets första akt och det finns en intressant berättelse som grund. 

–Först och främst utvecklar vi ett spel som ska locka spelare. Vårt arbete följer den vanliga processen för utveckling av ett nytt datorspel, men med en tydlig pedagogik. Att få arbeta med ungdomar och spelutveckling är något särskilt - när de inser att allt är möjligt inom spel så är det bara fantasin som sätter gränserna, säger Patrik Bergdahl. 

Elever från hela skolan involveras 

En handfull elever är med och skapar spelet, men Solarpunk är även ett skolprojekt som involverar flera ämnen och elever från andra skolklasser över tid. Elever kan delta genom att göra research som kan ingå i olika ämnen som exempelvis samhällskunskap, energi- eller datorteknik. Niklas Idh som gör praktik i arbetsgruppen för Solarpunk 2070 genom ett samarbete med Hola Folkhögskola är med och utvecklar spelet.

–Jag gick på NTI Gymnasiet och längtade tillbaka, att få göra praktik på skolan och arbeta med utvecklingen av spelet tillsammans med Jon, Patrik och eleverna är så kul. Jag bygger och animerar bland annat våra karaktärer. Det känns viktigt och spännande att ta fram ett spel som visar en annan typ av framtid där vi kan lösa saker tillsammans för en bättre värld, säger Niklas Idh. 

Mid Sweden Games samarbetar med skolan

NTI gymnasiet i Sundsvall samverkar med Mid Sweden Games som tillsammans med spelutvecklare, företag, utbildningsanordnare och offentlig sektor skapar en hållbar grund för utveckling och tillväxt av spelbranschen i Västernorrland.

Efterfrågan på spelutvecklare fortsatt hög, inte bara inom spelindustrin. I Västernorrland efterfrågar företag spelutvecklare för regelrätta spel, men även för den gröna industriella utvecklingen och för all typ av industriell utveckling där det finns behov av simulering och digitala kopior av den fysiska verkligheten, så kallade digitala tvillingar. AI kan simulera olika skeenden och skolans elever som läser ett fjärde år på teknikprogrammet får delvis denna kompetens.

Hör intervjun med lärare Peter Bergdahl i P4 Västernorrland om skolans utbildningar inom spelutveckling och en dynamisk bransch.

Du kanske också är intresserad av