– Det känns väldigt, väldigt roligt. Det är mitt sjunde år inom AcadeMedia så jag känner till utmärkelserna och alla fantastiska presentationer, men jag har aldrig ägnat en tanke åt att det skulle kunna vara jag, säger han.
Lars Ljungman är en ledare som får medarbetare att växa och känna sig delaktiga i skolans utveckling. Han leder genom ett medvetet delegerat ledarskap, vilket skapar stor delaktighet bland personalen. Rytmus Stockholm är idag en full skola med goda resultat, nöjda elever och mycket stolta medarbetare.
– Jag är ivrig att försöka ge människor ett ansvar för att de ska kunna växa. Dels för att jag tror att det uppskattas och att de gör ett bra jobb, dels för att det är tufft att vara rektor. Jag har varit det länge och för att orka måste jag kunna släppa kontrollbehovet. På Rytmus behöver jag inte ha ett kontrollbehov, säger han.
Hur vill du uppfattas som ledare?
– Jag vill kunna axla ansvaret att både vara chef och ledare. Det är en viss skillnad. Chef kan man alltid vara och fatta beslut, men en ledare kan få människor att följa ens beslut. Det innebär att jag försöker vara närvarande och öppen för idéer och tankar, men också tydlig med att det är jag som måste fatta beslut när det blåser. Jag försöker vara tydlig i det jag gör. Min erfarenhet säger att medarbetare hellre vill ha beslut, även om det är obekvämt, än att vara osäker på vad som kommer att hända.
Martin Thuvesson är skolchef för delar av AcadeMedias Kreativa gymnasieområde där Rytmus ingår. Han tycker att Lars Ljungman är väl värd att utses till årets ledare.
– Att just Lars Ljungman får priset gör mig extra glad. Lars är en erfaren ledare med över 20 års erfarenhet inom yrket. Hans förmåga att se sina medarbetare, ge dem ansvar och lita på att de levererar ger inte bara motiverade medarbetare, det får också kvalificerade medarbetare att stanna och nya att söka sig till skolan, säger han.
– Det bästa med mitt jobb är att se ungdomar lyckas. Det drev mig i min tidigare roll som lärare och det driver mig som rektor, säger Lars Ljungman – årets ledare inom AcadeMedia.
Om AcadeMedias ledarpriser
Varje år kan alla som arbetar inom någon av AcadeMedias verksamheter nominera ledare till ledarpriser. Priserna delas ut i olika kategorier och syftet är att uppmärksamma framgångsrikt ledarskap. Vi har identifierat att ledarskapet är avgörande för kvaliteten och utvecklingen i våra verksamheter, och genom att lyfta goda förebilder vill vi bidra till att rikta fokus mot betydelsen av ett bra ledarskap i svensk förskola, skola och vuxenutbildning.
Här kan du se vilka som vunnit AcadeMedias ledarpriser tidigare år.