Detta är en debattreplik som publicerades i Göteborgs-Posten den 24 maj 2023
Enligt artikelförfattaren borde vi investera i svensk utbildning. Hon skriver ” Sverige har i dag brist på arbetskraft i många sektorer. Näringslivet skriker efter folk. Då funkar det inte att inte satsa på utbildning. Här borde Academedia leda vägen och se över sina 2 miljarder i balanserad vinst”.
Ett av de bristyrken som ofta tas upp är undersköterskor. Vi har utbildningen på flera av våra skolor. Störst inom AcadeMedia är Drottning Blankas gymnasieskolor som ensamma utbildar över 1000 undersköterskor om året. Det är inte bara flest inom AcadeMedia, det är också flest i Sverige.
Praktiska Gymnasiets 37 skolor över hela landet utbildar rörmokare, industriarbetare och elektriker, också stora bristyrken. Vår stabila ekonomi, där vinsten är en avgörande del av stabiliteten, gör att vi har kunnat satsa på att modernisera många av skolornas verkstadslokaler och lektionssalar.
Utöver det har vi även investerat miljardbelopp i två nya gymnasiecampus i Stockholm, för att möta behovet av fler utbildningsplatser i huvudstaden.
Vi och kommunerna har dock samma problem med att vi lever i en inflationsekonomi – en viktig skillnad mellan oss är att vi som företag kan spara och ”lägga i ladorna”, vilket vi gjort. Vi såg tidigt att risken för kraftigt ökade kostnader var stor, och förberedde oss.
Kommunala huvudmän och fristående huvudmän behöver samarbeta. Vi vill inte etablera oss på platser där det inte behövs fler skolor, däremot gärna på platser där det saknas exempelvis yrkesutbildningar. Andra områden där vi har gemensamma intressen är köerna, samplanering av lokaler exempelvis i fler campus – i Nacka sker det redan.
När det gäller betygen är det ett bekymmer för hela skolsverige, även om en del vill få det till att vara ett isolerat friskoleproblem. Inom AcadeMedia är vi väl medvetna om att vi har för stora avvikelser mellan nationella prov och slutbetyg på en del skolor. Därför har vi bara det senaste året låtit genomföra två externa granskningar av betygssättningen i våra skolor för att gå till botten med orsaker. Dessa har slagit fast att varken press på lärare eller lönsamhet kan förklara avvikelser. Arbetet fortsätter med full kraft, vi väntar inte på att regeringen ska utreda frågan färdigt.
Vår drivkraft är alltid att bidra till utvecklingen av svensk skola och tack vare vår storlek och stabila ekonomi har vi förutsättningar att göra just det.
Paula Hammerskog
kommunikationsdirektör på AcadeMedia