×
 

Alexander vann NTI Adobe Champ med sin annons för Henke Superman

Under SETT-dagarna (Scandinavian Education Technology Transformation) på Kistamässan den 18-19 april tävlade tio gymnasieelever i designtävlingen NTI Adobe Champ 2023. Alexander Magnusson från NTI Gymnasiet Stockholm korades till vinnare och får åka till Orlando i USA och tävla mot unga talanger från hela världen.

Alexander Magnusson korades till vinnare av NTI Adobe Champ 2023 på SETT-mässan i Stockholm.

– Vi är så imponerade av det kreativa arbete som både Alexander Magnusson och de andra finalisterna utfört här på SETT-mässan. Nu ser vi fram emot världsmästerskapet i Orlando, säger Amanda Lundkvist, central förstelärare inom design på NTI Gymnasiet och samordnare av NTI Adobe Champ 2023 i Sverige. 

Satsningen större än någonsin 

Det är fjärde året som elever från NTI Gymnasiets 28 skolor har möjlighet att tävla i Adobe Certified World Championship. I år är satsningen större än någonsin. Över 50 elever från gymnasieskolor i hela landet deltog i den svenska deltävlingen där uppdraget var att ta fram en poster för Rymdforskarskolan och Astronomisk Ungdom. Eleverna fick designa postern i Adobe-programmen InDesign, Photoshop och/eller Illustrator och skicka in sitt bidrag till en jury. Tio bidrag gick vidare till den svenska finalen som gick av stapeln på SETT-dagarna i Kista.

– I år har vi arbetat för att öka intresset ytterligare och få med fler elever i tävlingen. Vi är glada att så många elever från våra skolor valde att vara med, säger Amanda Lundkvist. 

Uppdraget: en annons för Henke Superman 

På SETT-dagarna i Stockholm fick tio tävlande elever fem timmar på sig att utföra ett designprov. Eleverna skulle utvärdera målgrupp, text- typografi och bildsättning för att skapa en poster för “Henrik Superman”, en stiftelse som arbetar för att uppfylla cancerdrabbade barns och ungdomars små och stora drömmar med hjälp av donationer. I den svenska finalen tävlade elever från NTI Gymnasiets skolor i Stockholm, Borlänge, Umeå, Eskilstuna och Göteborg.

Juryn ansåg att Alexander Magnussons vinnande bidrag lyckades paketera budskapet på ett elegant sätt som både berörde och var enkelt att ta till sig. Det vinnande bidraget kan även bli en framtida annons i en dagstidning. 

– Jag ville skapa reklam som vem som helst kan förstå. Den behövde visa tyngden av ämnet – men också att kärlek och hopp kan besegra även de ondaste sjukdomarna. Det känns såklart roligt att ha vunnit och att jag ska få åka hela vägen till USA och tävla, säger Alexander Magnusson som läser årskurs 3 på det estetiska programmet på NTI Gymnasiet i Stockholm.

Alexander Magnussons vinnande tävlingsbidrag kan i framtiden bli en annons i en dagstidning. 

Certifieringar för ökad konkurrenskraft 

På alla NTI Gymnasiets skolor kan elever som läser estetiska programmet eller teknikprogrammet med designinriktning bli certifierade i Adobes verktyg. Det är ett sätt för eleverna att bli konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden, både i Sverige och internationellt. NTI Gymnasiets certifieringar utfärdas av Lexicon Malmö. 

– Genom Adobe-certifieringar förbereder vi eleverna för en karriär i kreativa branscher. De får konkurrensfördelar och ett kvitto på att de har färdigheter inom program som efterfrågas på arbetsmarknaden. Det blir ett viktigt mervärde som vi är glada att kunna ge våra elever, säger Sarah Stridfeldt, skolchef på NTI Gymnasiet. 

Fakta om Adobe Certified Professional World Championship

Adobe Certified Professional World Championship är en global tävling som anordnas av Certiport, där elevernas designkunskaper i Adobe Photoshop, Illustrator och InDesign sätts på prov. Vinnarna får representera sina respektive länder vid världsmästerskapet där de ska skapa ett designprojekt för en utvald ideell kund. Läs mer om tävlingen här.

Du kanske också är intresserad av